گزیده ای از اخبار
نوشته شده در تاریخ ۰۸/بهمن/۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵ و در حوزه های فرهنگی - ۰ نظر
در گفت‌وگو با آنا

حبیبیان: «هزار شلاق» مواجهه جهان ما و دیگری است/ تئاتر مثل ماشین لباسشویی ناگهان از غرب وارد شد

خبرگزاری آنا: ناصر حبیبیان نویسنده «هزار شلاق» که قرار است این نمایشنامه‌اش در بخش مرور تئاتر ایران جشنواره فجر اجرا شود گفت: «روایت «هزار شلاق» بر جدال سنت و مدرنیته است و مسئله اصلی من به چالش کشاندن وضعیت تقلید است چه از غرب باشد و چه از سنت. »

ناصر حبیبیان که «هزار شلاق» را به گونه‌‌ای ادامه نحله انتقادی حسن مقدم در نمایشنامه "جعفرخان از فرنگ آمده"می‌داند در گفت و گو با آنا با بیان این‌که نمایشنامه‌اش به هیچ وجه ساختارشکن و یا به‌اصطلاح متفاوت نیست گفت: «در این دوره ادعای ساختارشکنی و یا متفاوت بودن گویا خودش تبدیل به یک سنت شده و ظاهراً برای آوانگارد بودن راهی جز متفاوت نبودن نمانده است.»

ناصر حبیبیان درباره نمایشنامه «هزارشلاق» اظهار کرد: «مسئله من در نمایشنامه «هزار شلاق » مواجهۀ جهان «ما» با «دیگری» است. ما حوض نقره‌ای و خانه پنج‌دری مادربزرگ‌مان را سفت چسبیده‌ایم و در عین حال برای این‌که از قافله هم عقب نیفتیم اسباب‌کشی انبوه و لوکسی را  از غرب وارد کرده‌ایم. یعنی یک برخورد تکنولوژیکی و تقلیدی در همه چیز. فلسفه، علم، هنر و سیاست، حتی روشنفکری.»

وی در تشریح روند نگارش این اثر گفت: «حدود یک سال وقت صرف نگارش این نمایشنامه شد. یکبار هم خودم در دانشگاه تهران اجرایش کردم. احسان ملکی سال گذشته مصمم شد هزار شلاق را کارگردانی کند. او واقعاً برای این کار خیلی زحمت کشید. خودش و بازیگرها -به اصطلاح- پوستشان کنده شده است.»

حبیبیان افزود: «ما در تئاتر هم وضعیت‌مان تقلیدی بوده. تئاتر مثل ماشین لباسشویی ناگهانی از غرب وارد شد بی‌آن‌که جایی در خانه برایش مهیا شده باشد. تازه بماند که جریان خانه ما 220 ولتی است و این وسایل فقط با برق 110 ولت کار می‌کنند. از سیستم استانیسلاوسکی تا آخر میخائیل چخوف از اصول مدرن تا آخر پست مدرن و از سیاق اکسپرسیونیستی تا پهنای دو باندۀ پساساختارشکنانه همینطور چهاراسبه تاخته‌ایم و با ولع همچنان به طرز سیری‌ناپذیری همه چیز را مصرف می‌کنیم و در عین حال از کریم شیره‌ای خودمان هم دل نمی‌کنیم.»

وی تشریح کرد: «گاهی برای به اصطلاح برون رفت خواسته‌ایم وسطش را بگیریم و پاسخ را مثلاً در حل این فرمول جسته‌ایم که چگونه می‌توان «چشم به راه گودو» را به شیوه معین‌البکائی به صحنه برد؟!»

حبیبیان با اذعان به دشواری وضعیت فرهنگی ما در این شرایط گفت: «سوی دیگر ماجرا این‌ است که در این شرایط، اجبارِ مقایسه بین جهان «ما» و «دیگری» به خودزنی و خودویرانگری منجر شده است.»

نویسنده نمایشنامه «هزارشلاق» دربارۀ داستان نمایشنامه گفت: «برای من ایدۀ اصلی در «هزار شلاق» پیگیری این پرسش است که این تفاوت بین ما و دیگری کجا اتفاق افتاده؟ این نبود درک چگونه به‌وجود آمده؟»

وی در خصوص اجرای این اثر در جشنواره فجر گفت: «خوشبختانه از سوی دبیرخانه سالن مناسبی برای اجرا اختصاص یافته است. کارگردان اثر هم با گروه بازیگرها یک اجرای عمومی در خرم آباد داشته‌اند و همچنان روزی شش هفت ساعت در پلاتو خصوصی تمرین می‌کنند. ظاهراً شرایط برای یک اجرای خوب در جشنواره مهیا است.البته حذف نمایش «چر» از اجرای جشنواره هم برای مجموعه ما سخت بود.»

هزار شلاق نوشته ناصر حبیبیان به کارگردانی احسان ملکی و با بازی مسعود شاه کرمی، حمید عرب، مریم طاهری، سعید زارع، داوود معینی‌کیا در بخش مرور سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شرکت دارد. همچنین طراح صحنه این نمایش روح اله امامی است.

نمایش «هزار شلاق» جمعه دهم بهمن ماه در دو ساعت 17 و 19:30 در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به صحنه خواهد رفت.

انتهای پیام/