گزیده ای از اخبار
نوشته شده در تاریخ ۰۷/بهمن/۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰ و در حوزه های رسانه‌های دیگر - ۰ نظر

از رمزگشایی از عملیات روانی ٢٠:٣٠ تا توصیه‌هایی برای تکنسین‌های عملیاتی اورژانس

خبرگزاری آنا: یک شنبه شب-پنجم بهمن ماه-، خبری در اخبار ٢٠:٣٠ درباره اورژانس پیش بیمارستانی پخش شد که با واکنش رسانه‌ای متفاوتی مواجه شده است.

به گزارش آنا، پس از این بخش خبری در حالی که در سایت روابط عمومی اورژانس تهران  ms115.behdasht.gov.ir واکنشی دیده نمی‌شود، اما فردای آن روز وبلاگی در سایت پرشین بلاگ به آدرس  downwith2030.persianblog.ir  با نام "اورژانس تهران" راه اندازی شده که نویسنده آن با عنوان مستعار "ems" دو یادداشت مفصل در واکنش به این برنامه خبری نوشته است. معرفی این وبلاگ در شبکه‌های اجتماعی بازدید بالایی را برای آن در پی داشته است. (‌ آمار این سایت را اینجا + می‌‌توانید ببینید.)

به گزارش آنا، در یادداشت اول این وبلاگ که شبیه جوابیه‌های سازمانی و روابط عمومی است،‌ آمده است: 

رمزگشایی از عملیات روانی ٢٠:٣٠ / در ٢٠:٣٠ شب گذشته چه گذشت؟

شب گذشته پنجم بهمن ماه ٩٣ ، خبری در اخبار ٢٠:٣٠ درباره اورژانس پیش بیمارستانی پخش شد که موجب عصبانیت خیل عظیمی از تکنسین های زحمت کش این حوزه گردید. خبری که حتی به باور بسیاری از خبرنگاران از روی غرض ورزی و با اهداف قبلی تهیه شده بود. سیاه نمایی و توهین به این قشر زحمتکش بحدی مغرضانه و دور از انصاف بود که از همان ابتدا سوءظن هایی را نسبت به دستهای پنهان و هدفمند را به ذهن متبادر می نمود.

در دنیای خبر و خبرنگاری این موضوعی تازه نیست که یک خبرنگار...  دست به تهیه خبری بزند که سازمان یا سیستم مورد هدف را با قرار دادن در تنگنا و منگنه از دسترسی به حقوق بر حق خود باز دارد. اما ریشه های این حرکت از کجا نشات گرفته است؟

شاید نزدیکترین علت این این حادثه را در پاییز امسال بتوان پیدا کرد. زمانی که وزیر بهداشت به روسای بیمارستانها دستور داد ٧/. ( هفت دهم درصد ) از کل درامد حاصل از بیمارستانها را در جهت پرداخت عمکلردی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی  اختصاص دهند. موضوعی که از همان ابتدا با مخالفت و کارشکنی مخاطبین امر قرار گرفت. به نحوی که هنوز با گذشت چندین ماه همچنان لاینحل باقی مانده است.

اخنصاص این مقدار از کل درامد بیمارستانها و مخالفت مسئولان مربوطه بیمارستانهای دانشگاهی از همان ابتدا گمانه زنی هایی را در انجام اقدامات مخرب و توهین امیز به اورژانس پیش بیمارستانی قوت بخشید ، اقدامی که با انجام ان اورژانس در تنگنا قرار می گرفت و تا حدی موجب می شد که از حقوق قانونی خود کوتاه بیایند. و شاید بهترین راه موفقیت ، استفاده از یک خبرنگار  برای انجام این عملیات روانی باشد. تهیه خبری که در ان هیچگونه نکات مثبت نشان داده نشود و مشکلات حاشیه ای که تاثیری در عملکرد تیم های پزشکی اورژانس پیش بیمارستانی ندارد به شکل اغراق امیز مهم و بزرگ نشان داده شود.

در این خصوص لازم است به نکاتی درباره گزارش دیشب ٢٠:٣٠ اشاره گردد تا نیات این افراد هرچه بیشتر برای خوانندگان عزیز آشکار کردد.

١- سرتاسر این گزارش مملو از کلمات توهین امیز و جملاتی است که در ذهن مخاطب مقصر بودن پرسنل امبولانس را تداعی سازد. این در حالی است که خبرنگاران به شدت از کاربرد این کلمات پرهیز شده اند. جملاتی چون" به پایگاه دیگر بازنگشتند " یا " با دیدن ما حتی یادش رفت دستی ماشین را بکشد " به نحوی است که همان ابتدا گزارشگر میخواهد با سیاه نمایی ، تکنسین هارا در وضعیت اشفته و مقصر و خطاکار نشان دهد ، در حالی فراموشی دستی ماشین موضوعی است که برای هرکسی میتواند اتفاق بیافتد و اینکه این موضوع چه ربطی به عملکرد اکیپ های امبولانس دارد اصلا معلوم نیست. و چگونه از روی این موضوع میتوان پی به مقصر بودن افراد برد؟
یا استفاده از جمله " تکنسین ها به پایگاه بازنگشتند " باعث این شائبه در ذهن مخاطب می گردد که ایا این افراد پست خود را ترک گفته اند؟ در حالی که لزوما قرار نیست اکیپ ها به پایگاه بازگردند و اهمیت موضوع اماده باش بودن این اکیپ ها برای انجام ماموریت هاست که در سریعترین زمان ممکن اعزام صورت بگیرد که قطعا این سرعت در زمانی که اکیپ ها در خارج از پایگاه هستند سریعتر خواهد بود.

٢- معرفی دکتر نوری بعنوان ریاست اورژانس کشور، در حالی که رییس فعلی اورژانس کشور دکتر صابری نیا می باشد. این که چرا عمدا فردی انتخاب شده که... این موضوع زمانی نمود بیشتری پیدا میکند که در گزارش تکنسین ها بارها بر این مطلب اشاره شده است که خبرنگار گزارش را قطع کرده و خطاب به دکتر نوری عنوان داشته است که اینگونه حرف زدن به درد ما نمیخورد و باید برخورد تندتری صورت گیرد.
این حرکات حکایت از قصد قبلی این خبرنگار .. در جهت تهیه یک گزارش مغرضانه با اهداف و نیات افراد پشت پرده بوده است.

٣- در خاطره ذهن مخاطب رسانه ملی چه افرادی با صورت های شطرنجی در رسانه ملی نشان داده شده اند؟
قاتل ها، دزد ها، مافیای مواد مخدر و مفسدین اقتصادی و اجتماعی

چرا باید چهره های تکنسین هایی که هیچگونه اشتباهی انجام نداده اند بصورت شطرنجی نشان داده شود تا به شدت در ذهن مخاطب خطاکار بودن این سیستم تداعی شود؟
توهینی اشکار به تمامی پرسنل زحمت کش اورژانس پیش بیمارستانی که براحتی در ردیف قاتلین و مفسدین توسط یک خبرنگار قرار گرفته اند.
جا دارد که مسئولان امر در جهت مبرا و زدودن این توهین، تمامی اقدامات لازم را در تنبیه این خبرنگار انجام دهند. حرکاتی این چنین در از بین بردن روحیه فداکاری و ایثار این قشر زحمتکش بی تاثیر نخواهد بود.

4- اشاره به موارد حاشیه ای و غیر مهم و بزرگنمایی انها.
اینکه برای دریافت پول جهت پرداخت هزینه بنزین آمبولانس چه خطایی رخ داده است که برای خبرنگار سوال بوده است؟
مگر غیر ازینست که امبولانس هم مثل تمامی خودروها برای خدمت رسانی نیاز به سوخت میباشد و اینکه دریافت پول از عابر بانک در بدترین حالت یک دقیقه طول خواهد کشید. ان هم زمانی که تکنسین دیگر در داخل امبولانس اماده دریافت ماموریت بوده است.

تاکید بر خرابی الارم امبولانس بدون اشاره به اینکه امبولانس مذکور چهار مرتبه جهت تعمیر مشکل الارم به تعمیرگاه مراجعه کرده است اما متاسفانه تحریم های ناروا علیه کشورمان و عدم وجود قطعه مورد نیاز همچنان مشکل را حل نشده باقی گذاشته است.

5- سرم های سرد امبولانس موضوع جدیدی نیس و از همان ابتدای تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی در ایران از 4٠ سال گذشته این مشکل وجود داشته است. و تمامی مسئولان از ان اگاه بوده اند.
چه اتفاقی افتاده که به یکباره به دغدغه عمومی تبدیل شده جای سوال است؟
چگونه میتوان تکنسینی را مقصر این موضوع قلمداد کرد در حالی که وسیله ای در اختیار او برای گرم نگه داشتن سرم ها نبوده است؟
چرا خبرنگار به جای مقصر قرار دادن تکنسین و شطرنجی کردن صورت انها به مثابه یه خطاکار، از وزیر محترم بهداشت این سوال را نپرسیده است؟ و از کوتاهی وزارتخانه در تهیه این وسایل گرمایشی حرفی نزده است؟

6- عدم نشان دادن موارد مثبت همچون اعزام سریع اکیپ های امبولانس به ماموریت مذکور که در ظرف ٣٠ ثانیه رخ داده است خود دلیلی بر بی انصافی تهیه کنندگان گزارش بوده است.
موضوعات مهمی چون اعزام سریع، انجام اقدامات مناسب و سریع درمانی و انتقال بیماران و تکمیل تجهیزات داخل امبولانس موضوعات مهمی هستند که در گزارش پخش شده هیچ اشاره به ان نشده است. مطلبی که در گزارش تکنسین ها به بدون عیب و نقص بودن انها و ناراحتی گزارشکر اشاره شده است.

٧- چگونه خبرنگاری که خود را دلسوز میداند خود در مقام یک مزاحم و ایجاد یک ماموریت کاذب درامده است. در حالی که هر روز مسئولان امر بر کمبود نیروها و امبولانس ها تاکید دارند چگونه یک خبرنگار براحتی با ایجاد یک ماموریت کاذب ، امبولانس را از چرخه خدمت رسانی خارج کرده است. در حالی که باتوجه به حجم ماموریت ها در شهر تهران، وی میتوانست براحتی به یک ماموریت واقعی دسترسی داشته باشد.
موضوعی که همین خبرنگار  در تاریخ 23 دی ماه امسال تکرار کرده است که در ان با ایجاد یک ماموریت کاذب ، دسترسی یک مریض بدحال را که دچار سقوط از یک ساختمان شده بود در ان محدوده با مشکل مواجه کرده بود.
چگونه ممکن است یک خبرنگار بدون حمایت دست های پنهان براحتی دست به این اقدامات بزند و در پرده دیگری در نقش یک انسان دلسوز و خیرخواه نقش بازی کند؟

در موارد بالا نکاتی از این اقدام مغرضانه دیشب این گزارش ، اشاره گردید.
عملی ناپسند و ناجوانمردانه که براحتی موجب تحریب وجهه عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و کاهش اعتماد مردم به این قشر زحمتکش شده است.
موضوعی که قطعا قدرت مانور و تاثیر مسئولان این مرکز را در پیگیری حقوق بر حق این پرسنل کاهش خواهد داد. حقی که احقاق ان به ضرر و زیان افرادی است که وزیر محترم بهداشت انها را ملزم به پرداخت ٧/. ( هفت دهم درصدی ) از کل درامد بیمارستان های تابعه کرده است.
در پایان لازم به اشاره است که در این لحظات حساس تمامی پرسنل زحمتکش اورژانس های پیش بیمارستانی با حفظ ارامش و وحدت ، همچون گذشته حمایت خود را از مسئولان اورژانس ها داشته باشند تا به پشتوانه این حمایت هرگونه حرکات منحرف و مغرض خنثی گردد.

در دومین یادداشت این وبلاگ با عنوان "در مواجهه با خبرنگاران  چه باید کرد؟"؛ "توصیه هایی برای سرپرستان و تکنسین های عملیاتی" نیز آمده است:‌

یکی از موضوعات مهمی که در دنیای حاضر حتی گریبان رییس جمهورها را هم گرفته است حضور خبرنگاران سرزده با انگیزه های مختلف میباشد.
اکثر این خبرنگاران یا از طرف فرد یا افرادی اجیر شده اند یا اینکه خود فرد برای بدست اوردن موقعیت مناسب و تهیه یک خبر داغ حاضر به انجام هر عملیات روانی و تهیه خبر میباشند.
توصیه های زیر راهکارهایی برای خنثی کردن روش های این افراد میباشد.

- این نکته را نباید فراموش کنیم که هیچ کس ملزم به جواب دادن به خبرنگاران نیست. هیچ اجباری برای جواب گویی وجود ندارد. دقت کنید که خبرنگاران صدا و تصویر شمارا ضبط میکنند. هر حرف یا رفتار شما بعدا در یک تدوین و ترفند خبری بر علیه شما استفاده خواهد شد.
تکنسین ها در این موارد میتوانند عنوان کنند که در صورت درخواست مسئول مربوطه بصورت کتبی جواب خواهند داد و خبرنگار میتوانند جواب را از مسئولان مربوطه پیگیری کنند.
بعنوان مثال در گزارش پخش شده از خبر ٢٠:٣٠ تکنسین مربوطه میتوانست خیلی راحت به جای پاسخگویی به خبرنگار، تنها اکتفا به این پاسخ میکرد و چون دکتر نوری هم در موقعیت مسئول مربوطه وی تبوده میتوانست از ایشان درخواست کند که وی تنها با هماهنگی رییس محترم اورژانس کشور یا مدیریت اورژانس تهران به  صورت کتبی به سوال طرح شده پاسخ خواهد داد.
ذکر موارد خصوصی و شخصی درون سازمانی همچون تامین سوخت یا هر موضوع دیگری تنها الت دست خبرنگاران برای فشار بر سیستم خواهد بود.
- در صحنه های مشکوک راحترین کاری که هر فرد میتواند بکند این است که با رعایت سکوت اقدام به ضبط تصاویر موقعیت بکند. اکثر خبرنگاران با ایجاد ترس و پرخاشگری افراد را ملزم به پاسخگویی میکنند و سپس در تدوین تنها قسمت های مورد نیاز را پخش میکنند.
به جای گرفتار شدن در دام این افراد بلافاصله با موبایل خود از موقعیت فیلمبرداری کنید. این حرکت باعث عقب نشینی خبرنگار خواهد شد. بیشتر از هرکسی خبرنگاران به اهمیت فیلم های ضبط شده واقف هستند.
مثلا در گزارش شب گذشته تکنسین ها عنوان کرده اند که خبرنگار بارها از دکتر نوری خواسته است که با تندی برخورد صورت گیرد والا به دردشان نمیخورد. تصور کنید اگر الان یک فیلم از صحبت های خبرنگار را تکنسین ها ضبط کرده بودند چقد وضعیت به نفع اورژانس بود.
-جمله معروفی است که میگوید" شروع تخلفات از پرحرفی است"
تنها زمانی شما شکست خورده اید که عصبی شده و شروع به پرخاش کرده اید. عصبانیت شما باعث خواهد شد حرفایی را به زبان بیاورید که بعدا شمارا پشیمان خواهد کرد. پس مهمترین مورد حفظ ارامش هست.خبرنگاران برای بهره برداری به دنبال متشنج کردن اوضاع هستند.
ایین نامه ای در ارتش امریکا هست که اسنیک پارادایم نامیده میشود. به این طریق که در زمان حمل جعبه های حاوی مارها ، اگر مارها ازاد شوند باید محیط انچنان سرد شود که بخاطر خونسرد بودن مارها ، از حرکت بازایستند و جمع اوری شوند .

به هیچ عنوان با خبرنگاران درگیر نشوید.محیط را با ارامش خود انچنان سرد کنید که از حرکت بازایستند.
درگیری شما  دستاویزی خواهد شد برای مظلومیت نمایی خبرنگار و اینکه شما را با وجود بر حق بودن به مرز شکست خواهد کشاند. از طرف دیگر سایر خبرنگاران بعلت حفاظت از موقعیت خود در شرایط مشابه بر ضد شما خبر را منتشر خواهند کرد. از یاد  نبرید که رسانه در کنترل خبرنگار است نه شما.
- تحت هیچ شرایطی فحاشی کنید.
استراتژی بر این مبنا است که هیچ وخت به شخصیت و خود  افراد حمله نکنید. بلکه نیت انها را مورد هدف قرار دهید.
اگر نیت شان عصبانیت و پرخاش شماست، پس ارام باشید.
اگر نیت شان افشاگری شماست ، پس ساکت بمانید.
اگر میخاهند بایستید، حتما به حرکت ادامه دهید.
از یاد نبرید که با فحاشی، شما بر اساس اسم یا محل تولد مورد قضاوت قرار نخواهید گرفت. فحاشی و بی ادبی شما تنها لباس مقدس اورژانس را زیر سوال خواهد برد.
- از دادن اطلاعات خودداری کنید.

عده ای از سرپرستان یا تکنسین ها دوست دارند که در نقش یک فرد مهم و مطلع ظاهر شوند و اطلاعات را فاش کنند. خبرنگاران ازین موقعیت استفاده کرده و با دادن القابی چون دکتر و رییس و یا جملاتی همچون خود شما رییس هستید یا شما فرد مهمی هستید از شما اطلاعات میگیرند.
دقت کنید به هیچ عنوان اسامی افراد، ماموریت ها، مسیرهای تردد، تعداد نیروها و امبولانس ها و سایر مشکلات را عنوان نکنید. این اطلاعات تنها پس از هماهنگی با حراست مرکز منتشر خواهد شد.
در موارد محدودی هم بسته به شرایط از فیلم برداری جلوگیری کرده یا فیلم ضبط شده را توقیف نمایید. این عمل را تنها در شرایطی انجام دهید که سه مورد قبلی را رعایت کرده باشید. در غیر اینصورت اگر موفق به اینکار نشوید فیلم ضبط شده شما که قصد خارج کردن فیلم را داشته اید بر مشکلات شما خواهد افزود.
ادامه در قسمت های بعدی……"

انتهای پیام/